Presse

Museum Jorn bag et af Danmarks hidtil største museumsprojekter

Museum Jorn i Silkeborg er nu nået et kæmpe skridt mod at realisere et nyt og innovativt kunstmuseumskoncept. Et koncept der vil bryde med konventionelt museumsbyggeri og udfordre sig selv og omgivelserne.

Museum Jorn har brug for nye rammer, da de eksisterende bygninger for længst er blevet for små. Museet i Silkeborg rummer Danmarks næststørste og en af de vigtigste kunstsamlinger af dansk og international kunst. Derfor har Museum Jorn i længere tid arbejdet for at flytte til et helt nyt byggeri, med en central og attraktiv beliggenhed ved Søfronten i centrum af Silkeborg.

”Det nye museum skal fungere som langt mere og andet end et traditionelt kunstmuseum; det skal fungere som et åbent byrum for borgere og besøgende, et omdrejningspunkt for aktivitet og byliv. Det skal være STEDET, hvor forskellige funktioner mødes og inspirerer hinanden. Ud over kunst, skal der derfor også være plads til kreative og eksperimenterede værksteder, uddannelse og rekreation, som vil skabe forbindelse mellem byen om museet”, forklarer Jacob Thage, museumsdirektør på Museum Jorn.

Et Ministerium for Forstyrrelser
Det nye museum skal udformes efter Asger Jorns ide om et ”Ministerium for forstyrrelser”, som han udviklede i slutningen af 1950´erne. Ministeriet får tre departementer – for Kunst, "Vandalisme" og Kreativitet – og bliver dermed et centrum for innovation og forstyrrelser, et sted der udfordrer, overrasker, forstyrrer og inspirerer til at bryde vaner og grænser, stille spørgsmål, og til at se verden på en ny måde.

Aktuelt har museet allerede indgået flere aftaler og har enkelte hensigtserklæringer om samarbejde, naboskab, strategiske alliancer med både lokale og nationale partnere, bl.a. også Silkeborg Kommune.

I samarbejde med Arkitema med underrådgiver Colorcloudstudio har Museum Jorn netop lanceret et konceptprogram for Nyt Museum Jorn. Du kan læse sammendrag af konceptprogrammet her. Du kan også læse det samlede konceptprogrammet her.
”Museet bliver et arkitektonisk vartegn for Silkeborg og en international attraktion i særklasse, der tiltrækker gæster fra hele verden, binder byen sammen, forener kultur og natur og skaber liv aktivitet og fællesskaber i hjertet af Silkeborg”. Udtaler formanden for udviklingsselskabet Peter Stampe.

Få et interview med Jacob Thage
Kontakt museumsdirektør Jacob Thage på mobil: 24250726 for at få supplerende udtalelser.

FAKTA:

• Museum Jorn har en af landets vigtigste kunstsamlinger af dansk og international kunst. I de senere år har samlingen været den mest efterspurgte, med omkring tre gange så mange udlån til danske og udenlandske museer, end samtlige danske kunstmuseer tilsammen.

• Asger Jorn og Per Kirkeby er to af Danmarks mest betydende kunstnere. Med den seneste donation af Per Kirkebys arkiver er det muligt at bringe de to kunstnere sammen og formidle, forske og blive inspireret af deres værker.

• Museets aktuelle rammer ved Gudenåen er utidssvarende, og der er på alle måder brug for markant nytænkning både fysisk og måden at være kunstmuseum på.

• Konceptprogrammet skal bruges til at afklare, hvad en helt ny fortolkning af museet skal indeholde og omfatte, hvordan det kan spille sammen med Silkeborgs by- og naturprojekt på Søfronten, samt hvilke samarbejdspartnere og finansierende parter, der kan medvirke til at realisere det. Realdania og Silkeborg Kommune har støttet udarbejdelsen af konceptprogrammet.

Billedkredit: Arkitema

Download visionsbilleder/volumenstudier her:

Visonbillede 1

Visonbillede 2

Visonbillede 3

Visonbillede 4

Visonbillede 5



Presseinformation: Line Unold, lun@museumjorn.dk +45 29333090




PRESSEMEDDELELSE 7. januar 2021

MIRÓ & JORN
7.2. – 24.5.2021


Joan Miro. Deux personnages hantés par un oiseau. 1976. Privateje. Successio Miro Archive. Foto Joan Ramon Bonet

Fra 7. februar lægger Museum Jorn vægge til et møde mellem to af europæiske kunsts mest indflydelsesrige kunstnere fra det 20. århundrede. Det bliver et gnistrende sammenstød mellem Mirós sydeuropæiske idealisme og Jorns nordiske eksistentialistisme, mellem orden og kaos, poesi og vildskab.

I 1936 rejste Jorn til Paris på motorcykel for at studere hos den kendte franske kunstner Fernand Léger. Miró var en af hovedaktørerne på den sprudlende parisiske kunstscene, og Jorn fik snart øjnene op for spanieren. Selvom Jorn snart skulle finde sin egen vej i kunsten, bærer hans tidlige produktion tydeligt præg af indflydelsen fra Miró.
Udstillingen MIRÓ & JORN afslører hidtil ukendte forbindelser mellem de to kunstnere. Hvor Jorn i sin kunst forholdte sig til menneskelivet på godt og ondt, var Mirós blik rettet mod det universelle, kosmiske og magiske.
”Udstillingen formidler det gnistrende møde mellem to af verdenskunstens giganter; mellem den introverte, drømmende skeptiker Joan Miró og den udadvendte og sociale Asger Jorn”, fortæller udstillingens kurator, museumsinspektør på Museum Jorn, Christian Kortegaard Madsen, og fortsætter: ”Hvor Miró dyrkede en form for kosmisk orden, trivedes Jorn med kaos. Det var det filosofiske og eksistentialistiske versus det fysiske, kropslige og beskidte. Det klassiske og rene, der karakteriserede de mediterrane kulturers klassicistiske arv, mod den ornamenterede, melankolske, mørke nordiske mol.”

VIGTIGE VÆVNINGER
På udstillingen vises mere end 50 værker af Miró. Enkelte af værkerne, fra Mirós egen private samling, har aldrig været udstillet før. Desuden udstilles mere end 20 imponerende meter vævede billedtæpper af Miró sammen med Jorn og Wemaëres 14 meter lange gobelin ’Den lange rejse’ fra 1959.

SIDEHISTORIE:

Coronasikkert besøg på Museum Jorn:
MUSEET SLÅR HUL I MURENE FOR AT PRÆSENTERE MIRÓ

Museum Jorn tager hånd om gæsternes sikkerhed og træffer alle nødvendige foranstaltninger for at man trygt kan besøge museet i Corona-tiden. Museumsdirektør, Jacob Thage, forklarer: ”Siden begyndelsen af januar har vi bygget om på museet, fordi det er altafgørende for os at kunne tage hånd om vores gæsters sikkerhed med et ekstraordinært beredskab, når vi åbner MIRÓ & JORN- udstillingen i februar. Det er vigtigt at gøre kunsten tilgængelig for alle, vigtigere end nogensinde. Vi har derfor også gjort os umage med at tænke sikkerhed ind i museumsbesøget, fra man træder ind i museet til man forlader det igen. Det betyder at vi opsætter telte ved indgang og udgang for at udvide arealet i receptionsområdet, og har brudt vægge ned inde i museet, så man kan passere igennem huset uden at møde gæster, der går den modsatte vej. Det er vigtigt for os, at gæsterne fortsat kan få fuldt udbytte af museumsbesøget. Alle kan derfor trygt tage en pause over en kop kaffe eller spise en frokost i vores populære Café Cobra”

FAKTABOKS:
• Udstillingen MIRÓ & JORN er aktuel fra den 7. februar til 24. maj 2021
• Udstillingen er et led i fejringen af Silkeborgs 175-års jubilæum 2021

FOTOKREDIT:

Download billeder her:

1.
Joan Miró
Personnages, oiseaux III, 1973
Privateje, Successio Miro Archive. Foto: Joan Ramon Bonet

2.
Joan Miró
Peinture IV, 1976
Privateje, Successio Miro Archive. Foto: Joan Ramon Bonet

3.
Joan Miró
Deux personnages hantés par un oiseau, 1976
Privateje, Successio Miro Archive. Foto: Joan Ramon Bonet

4.
Joan Miró
Chien I, 1972
Privateje, Successio Miro Archive. Foto: Joan Ramon Bonet



For yderligere information kontakt venligst udstillingens kurator: Christian Kortegaard Madsen, ckm@museumjorn.dk, +45 26157973
Presseinformation: Line Unold, lun@museumjorn.dk +45 29333090







Richard Winther. Uden titel, 1976

VI ER ALLE EREMITTER

Publikum skal ikke finde sig i nedlukning længere. Derfor åbner Museum Jorn en fysisk udstilling, som kan ses i vinduerne der vender ud mod Gudenåen! Udstillingen åbner 6. marts 2021

Lørdag den 6. marts åbner Museum Jorn årets første fysiske (ikke digitale) maleri- og skulpturudstilling, som tager udgangspunkt i kunstneren Richard Winthers (1926-2007) værkserie ’Den Hellige Hieronymus’ Damekreds’, fra 1975-77.

Udstillingen kan ses af alle i museets vinduer, ud mod Gudenåen.

Temaet for udstillingen er den sociale isolation, eremit-livet, der tager udgangspunkt i Richard Winthers værkserie ’Den Hellige Hieronymus’ Damekreds’. Det er kunst med et tema, der har relevans for os alle i dag, som verden ser ud lige nu.

EREMITTEN RICHARD WINTHER
Midt i 1970’erne tegnede Richard Winther et humoristisk, men også dybtfølt og alvorligt selvportræt i bogen ’Den hellige Hieronymus’. Med bogen, der udkom i 1978, og kunstværkerne portrætterede Richard Winther sig selv i skikkelse af teologen og kirkefaderen Hieronymus. Han følte sig beslægtet med den forpinte og fortvivlede Hieronymus, der sultede sig selv, både fysisk og åndeligt, og søgte i selvisolation for at undgå fristelser, især kødelige fristelser – skønne kvinder, som de begge var stærkt optagede af. Richard Winther så sig som den ensomme kunstner, som trak sig tilbage fra verden og identificerede sig med Hieronymus som i lang tid boede i ørkenen, hvor Hieronymus blandt andet trak en torn ud af poten på en løve.
I værkserien, som vises på Museum Jorn, forbinder Richard Winther de ”fiktive” kvinder omkring kirkefaderen Hieronymus med de ”virkelige” kvinder, han selv havde relationer til. Winther tildeler dem navne fra de bibelske fortællinger om eremitten Hieronymus: Birgit bliver således til Marcella og Nanna bliver til Skt. Anna.

HVORFOR EN FYSISK UDSTILLING LIGE NU?
Museets allervigtigste opgave er at vise kunst for publikum i fysisk form. Så det gør vi. Ingen orker flere digitale udstillinger eller smarte online påhit. Kunsten skal ud i den fysiske verden - den skal ses, føles og opleves…

”Vi har alle brug for inspiration - og ikke mindst at kunne spejle os i noget andet end os selv. I et år har vi, som Winther og Hieronymus, levet som ensomme eremitter; Socialt isolerede i vores ørkener. Vi har kæmpet mod en masse fristelser. Vi har været tvunget til at undertrykke naturlige, menneskelige behov – for socialt samvær, for at gå på cafe – og ja, for at gå på museum”, forklarer Jacob Thage, museumsdirektør på Museum Jorn, og fortsætter:

”Museerne har en væsentlig rolle i at afhjælpe isolationen. Vi vil give vores gæster mulighed for at opleve kunst i virkeligheden, stimulere dem åndeligt. Kunsten kan give os et alternativ til hjemmekontoret og de streamingtjenester mange af os flyder rundt i. Med udstillingen VI ER ALLE EREMITTER vil vi imødekomme nogle af de behov, vi ikke får opfyldt under corona-nedlukningen – nemlig nærværende, kulturelle oplevelser. Og da vi ikke må lukke gæster ind på museet og formidle kunsten her, så gør vi det udenfor – med korte og lettilgængelige tekster i vinduerne.”

Udstillingen omfatter 24 kunstværker, heraf 5 skulpturer.

FAKTA:
Om Richard Winther
Den danske maler, skulptør, grafiker, tibetolog, forfatter og fotograf Richard Winther (1926-2007) var en af de mest originale og kompromisløse kunstnere i sin generation. Som medstifter af kunstnergrupperne Linien II (1947) og Eks-skolen (1961), og senere som professor ved Kunstakademiet (1980-86), var han en central skikkelse på den danske kunstscene.
Richard Winther var en mangfoldig, humoristisk og undersøgende og ofte kontroversiel multikunstner, der aldrig blev træt af at eksperimentere og udfordre.
Han brugte i vid udstrækning genbrugsmateriale i sine værker, som man også kan se det på udstillingen på Museum Jorn.
Richard Winther blev født i 1926 i Maribo og døde i 2007 i Vindeby på Lolland.
Vedhæftede værker af Richard Winther:


Download billeder her:

1. Hieronymus, 1976

2. Uden titel, 1976

3. Augustinus, 1976

4. Hieronymus’ bibelpult , 1976







Museum JornGUDENÅVEJ 7-9DK-8600 SILKEBORG+45 8682 5388INFO@MUSEUMJORN.DK



This is the official website of Museum Jorn - Silkeborg|Any commercial user or copying must be approved by Museum Jorn - Silkeborg|Powered by Ajour CMS